Zákernosť alkoholu je v tom, že otupí pozornosť. Ani si nevšimnete, ako sa zvyk mení na závislosť.

Miro Veselý

Alkoholizmus v rodine

Kým hovoríme o alkoholizme, vo väčšine prípadov máme na mysli priamo osobu človeka, ktorý alkohol zneužíva. Tento človek má problém.

Stojí za úvahu venovať sa aj tomu, že alkoholik aj problémy vytvára vo svojom okolí. Pravdepodobne najviac trpí vyčíňaním alkoholikov priamo rodina.

Alkoholizmus v rodine je ťažko riešiteľný

Zaujíma ľudí, ktorí sú tým postihnutí. Sú často v bezvýchodiskovej situácii, pretože alkoholizmus v rodine nie je možné ovplyvniť nejakým „dohováraním“ alebo „dohodou“. Práve to je na tom zákerné.

V prípade, že sa alkoholizmus v rodine vyskytne, aj ostatní členovia rodiny začínajú dostávať do vážnych problémov. Často sú to psychické problémy. Súvisia s tým, že členovia rodiny nejako reagujú na záťaž spôsobenú alkoholikom. Bezvýchodisková situácia, trvalý strach, čo bude zajtra, alebo už dnes večer.

Neschopnosť riešiť situáciu dohodou, často vedie k rozvoju psychických porúch. Často depresii u manželského partnera (a ostatných príbuzných). Často aj deti trpia pocitmi neistoty, strachu a podobne.

Alkoholizmus v rodine je problém, ktorý pretrváva aj po skončení pitia. Aj po tom, čo alkoholik navštívi protialkoholické liečenie a prípadne aj úspešne ukončí terapiu. Príbuzní totiž už po rokoch alkoholického vyčíňania majú svoje skúsenosti a svoje názory. A tak aj keď alkoholik možno bude už niekoľko rokov abstinovať, v rodine ostáva nevyslovená otázka. Kedy sa to bude opakovať? Alkoholikovi už potom ostatní nedôverujú.

Ak člen rodiny ide na protialkoholické liečenie je výhodné ak sa problém alkoholizmu rieši aj v rodine. Ideálne je, ak rodinní príslušníci sú ochotní spolupracovať pri liečbe. Konzultovať, učiť sa o alkoholizme, aby vedeli byť nápomocní nielen počas samotnej terapie alkoholika, ale aj neskôr v jeho resocializácii.

Je ťažká situácia pokiaľ sa vyskytne alkoholizmus v rodine. Keby začal piť niekto cudzí (nový partner vo vzťahu), tak úplne najjednoduchším riešením je jednoducho ho opustiť. V rodine to však nie je tak jednoduché.

  • Predstavte si, že začne piť váš otec alebo matka.
  • Predstavte si, že pije váš manželský partner,
  • alebo, že začne piť vaše dieťa.

Takto sa alkoholizmus v rodine začína. Do problémov sa dostáva niekto váš blízky a vy ste celkom bezmocní. Rodina alkoholika má záujem, aby prestal piť. Ale nemá v rukách žiadne nástroje, ako to dosiahnuť. Nie je možné povedať človeku, ktorý nadmerne pije "prestaň", pretože on nikoho aj tak nebude počúvať.

Alkoholizmus neovplyvníte láskou

Je častým názorom hlavne mladých žien, ktoré si myslia, že alkoholizmus sa dá "liečiť" láskou, či krásnou manželkou. Toto je častý a fatálny omyl, ktorý neplatí. Pokiaľ je niekto alkoholik, tak fľaša zvíťazí aj keby mal vedľa seba najdokonalejšiu, najkrásnejšiu a najmúdrejšiu ženu.

Alkoholizmus je psychická choroba a preto nefungujú bežné spôsoby komunikácie. Dohováranie, vyhrážanie sa, hašterenie, konflikty, prosenie, uplácanie, nič z toho neplatí. Ak je niekto alkoholik nemá veľký záujem spolupracovať s rodinou. Práve v tom je záťaž rodiny alkoholika vysoká a nepríjemná.

Kúpte si knihu

Ako som schudol 35 kíl...

Reklama

Komentáre k článku: Alkoholizmus v rodine

  1. majka 04. 06. 2011, 02:16

    manzel sa lieci na alkohol ambulantne a pije na tabletky aj syn robi to iste somzufala neviem si pomoct.stale klame jeden aj druhy ze to prestanu-prosim pomozte mi ako dalej.manzelka a matka

  2. Miro 05. 06. 2011, 10:29

    majka je to tvrdé, ale od istej chvíle sme bezmocní voči správaniu sa ľudí okolo nás. Ty nechceš, aby pili, oni chcú piť. Kto myslíš, že to vyhrá? Vždy oni. Preto je lepšie, ak budeš chrániť aspoň seba pred dôsledkami. Prečítaj si niečo, vyhľadaj pomoc buď lekár, psychológ, alebo niektorá skupina al-anon, tie sa zameriavajú na pomoc ľudí, ktorých príbuzní a známi pijú.

  3. majka 05. 06. 2011, 14:28

    dakujem mirko za radu vyhladam psychologa.

  4. next 14. 06. 2011, 11:42

    jedno hovado ozrate mam tiez v rodine a za to ako trpi cela rodina,to chce len odstrelit jak skodnu…kazdeho takeho hajzla ozrateho odjebat!!! nech nerobia svojou tupou sebeckou ozraleckou povahou zle na psychiku druhym normalnym ludom!!! lebo potom sa zbytocne z normalneho cloveka stava psychopat…

  5. eva 16. 06. 2011, 16:59

    Pred 20 rokmi som mala tiež problém s manželovým pitím alkoholu, našťastie po 6 rokoch manželstva absolvoval protialkoholicku liečbu, takže 20 rokov je vyliečený alkoholik. Viem sa vžiť do stresových situácií, ktoré prežívate. U alkoholika je dobré stavať na veciach, ktoré majú pre neho ešte nejaký zmysel, alebo význam..U nás to boli malé deti, kôli ktorým sa manžel chcel liečiť. Po 3-mesačnej liečbe som bola spolu s ním aj na opakovacej 1-týždennej liečbe, kde som absolvovala presne taký istý režim ako on..rozcvička, práca, sedenia , denníky..Mala som z toho veľmi dobrý pocit, lebo som presne videla aké problémy trápia alkoholikov a ako im vedia lekári poradiť..Dokonca tam bolo dosť zdravotníckeho personálu, ktorí sami prešli protialkoholickým liečením, dokonca aj primár. Tým chcem povedať, že sa alkoholici nemajú za čo hanbiť, ak sa chcú liečiť. Na opakovačke som tam spoznala veľa perfektných ľudí ( lekárov, právnikov, učiteľov, dokonca aj farára), ktorí sa tiež liečili. Preto sa snažte svojim blízkym vysvetliť, že budete na nich len hrdí, ak sa rozhodnú liečiť, lebo získajú tak sebaúctu a úctu svojich najbližších. Veľmi Vám držím palce, aby to aj Vaši blízky dokázali.

  6. Simona 18. 06. 2011, 16:02

    ahojte vsetci, ja som pisala tuto po prvi krat asi v marci tohto roku, moj priatel pil asi 6 litrov piva denne za poslednych 7 rokov. Chcel prestat pit, ale nedokazal to sam.Lekary mu zakazali aby prestal pit z jedneho dna na druhy pretoze by to mohlo ohrozit jeho zivot. Nedokazal pit kazdy tyzden menej a menej. Tak som od neho odstahovala(byvali sme 4 roky spolu), hoci som ho lubila a nedokazala som si predstavit zivot bez neho. Ked som odisla pil pivo a nic nejedol asi tyzden, potom sme sa rozpravali a slubil ze kazdy tyzden bude pit o jedno pivo menej. Ja som mu povedala ze sa k nemu vratim ked bude cisty od piva. Asi 5 dni po nasom rozhovore zacala mu tiec krv z nosa. Nemohli mu vobec zastavit to krvacanie vyse hodiny. Dali mu asi 15cm trubickus balonom na konci do nosa. Do tej trubicky mu dali vodu. Vobec mu nemohli zastavit to krvacanie. Ked lekary konecne zastavili krvacanie, hned na to odpadol pretoze mal iba 4 piva cez den. Potom bol v nemocnici asi 3 dni kde mu dali tabletky na detox. On prezival velke bolesti ked mu lekary davali trubicku do nosa a ked mu to davali to vonku. Ked sa pytal doktora preco mal take silne krvacanie z nosa tak mu povedali ze krv je riedka a jeho pecen mohla byt poskodena. lekari ani nevedeli ze mal problem s alcoholom. Moj priatel sa boji smrti, ked mu to povedali tak mi povedal ze uz sa nedoktne viacej piva. Uz nepije 6 tyzdnov, ma predpisane tabletky aby nemal chut na pivo. sice mal 2 x 4 piva za tu dobu.
    Som velmi stastna ze nechce viacej pit. Je troska mrzuti lebo na pivo bol zvyknuty cely cas a teraz mu to chyba. Chcem sa spytat, aj po tom ze prestal pit citi sa cely cas unaveny, moze to byt ze ma tucnu pecen. Co ma robit aby sa citil lepsie. Dakujem

  7. Miro 18. 06. 2011, 19:24

    Simona ja som dosť skeptický. Teraz keď má vážne zdravotné starosti tak je “čistý” čiže pije len menej. Sú dve možnosti. Buď je tak chorý, že piť nemôže a potom je s ním zle. Alebo sa mu polepší a čo myslíš? Prestane piť? Určite nie. A na 1000% (slovom tisíc percent) sa mu nepodarí prestať piť tak, že každý týždeň o pivo menej. Na to zabudni. Chce to rázny sek a protialkoholické liečenie. Následne trvalá a úplná abstinencia. Aká s ním potom bude asi sranda?

    Ako mu pomôcť? Asi je to v rukách lekárov. Ak sa ale začne cítiť lepšie a dá si čo i len jedno pivo, je na tebe dať mu posledné ultimátum: liečenie alebo rozchod. Nič iné nemôžeš spraviť. Ak to ultimátum nesplníš, je koniec, odvtedy ti už nikdy nebude veriť že nejaké ultimátum dodržíš a bude s tebou manipulovať ako sa mu bude hodiť.

    Ak nie si odkázaná žiť vo vzťahu z takto vážne chorým človekom, tak uteč. Zničíš si život obavami o človeka, ktorý nedbá o nič, o seba ani o teba. Viem, čo píšem, je tvrdé. No čím viac mu budeš pomáhať, tým viac mu umožníš piť.

  8. Simona 18. 06. 2011, 21:01

    ale Miro, ja som chcela tymto povedat, ze ak niekto prestane pit, tak sa tomu cloveku musi nieco zle stat aby si uvedomil ze pitie nevedie k nicomu.
    Za 6,5 tyzdna mal 8 piva. Clovek sa moze zmenit, aj ked je to velmi tazke. Je to ako ked uz do konca zivota si nemozes dat chlieb, a mal si ten clieb vzdy na ranajky, alebo obed.
    On je mrzuty ale nechce pit zase. On nema zdravotne problemy, len to ze nespi v noci velmi, budi sa casto. Myslim si ze jeho telo sa lieci preto je unaveni.
    On ma pracu, len sa chce citit 100%, on predtym prestal pit na mesiac a potom zacal pit zase., to bolo pred 15 mesiacami. Ale teraz mu verim, pretoze vidim ze on to chce a nie ja. Ja vobec nemyslim ci si da pivo dnes, zajtra, pretoze verim mu ze si to pivo jednoducho uz neda.
    Uz nemyslim a neobavam sa ze si da pivo. Verim mu a myslim pozitivne. Neobavam sa o neho, netrapim sa prenho.
    Som len stastna prenho a pre nas.

  9. Miro 18. 06. 2011, 21:13

    Simona je možné, že narazil “na dno” ako sa hovorí. Niekedy to pomôže a človek naozaj prestane piť. Držím ti palce, aby to tak bolo. S tým, aby sa cítil na 100% sa obávam, že tu neporadí nikto, nepoznáme jeho zdravie. Ak roky pil, nedá sa za pár týždňov čakať zdravie. Niektorí ľudia si zdravie alkoholom zničia natrvalo.

  10. Simona 18. 06. 2011, 21:27

    ano, on narazil na dno. a mas pravdu, ze za par tyzdnov sa neda cakat zdravie. Poviem mu to
    Dakujem velmi pekne

  11. Anna 23. 06. 2011, 15:14

    aj ja mamvelky problem zo synom pije kazdy vikend aj tri litre tvrdeho potom je velmi agresivny bojim sa ho strasne ma uraza vlastneho brata neznasa manzel si snim nevie taktiez poradit som stoho zufala na liecbu nechce a vlastne ani nemoze lebo neplati zdravotne poradte ako dalej

  12. Miro 27. 06. 2011, 09:39

    Anna ak je plnoletý tak asi najlepšie je vyhodiť ho z bytu, ak býva u vás. Minimálne keď je opitý. Netolerujte mu vystrájanie, pretože tým len podporujete, že to môže robiť.

  13. juraj 04. 07. 2011, 17:08

    mama pije stale a uz mame toho doma dost ..ako ju dostat na liecenie ked ona nechce

  14. Miro 06. 07. 2011, 06:17

    juraj no a ak by ste ju tam aj dostali, načo by to asi bolo dobré? po liečení by pila ďalej. ak sa ona nerozhodne prestať piť, vy sa rozhodnite žiť životy bez nej, nič na jej pití nezmeníte. tak načo sa tým budete zožierať? je to kruté, ale ona si vybrala svoj osud a to znamená aj s následkami.

  15. juraj 06. 07. 2011, 15:07

    takze liecenie …vo vela pripadoch nic nezmeni ???

  16. juraj 06. 07. 2011, 15:24

    nno a este som sa chcel opytat mam este dvoch malych bratov co nemaju ani15 …a ze ci by ju nemohla niako socialka prinutit …alebo vyhrozit sa jej …ja stabilnu pracu mam ..a som schopny sa o nich postarat ,,,
    a na koho sa obratit co sa tyka lieceni ???

  17. Miro 06. 07. 2011, 19:13

    juraj je to dosť zlé. poraď sa s obvodným lekárom, tieto veci neviem zodpovedať. ale protialkoholické liečenie je často neúspešné a to aj v prípadoch, keď sa alkoholik CHCE liečiť.

  18. Meno alebo prezývka (povinné) 21. 07. 2011, 11:17

    ja si myslím že v mnohých prípadoch aj keď sa človek dostane na liečenie z donútenia môže mať toto liečenie zmysel, lebo človek príde medzi “seberovných” a zistí výhody vyliečenia / nájdená sebaúcta, nový zmysel rodiny), spozná rovnaké osudy iných alkoholikov, nebude sa tam cítiť menejcenný , opadne z neho strach a neistota a pod odborným vedením terapeutov môže aj pozitívne zareagovať na liečbu..

  19. katarina 30. 07. 2011, 11:35

    tiez mam problem s dcerou. Je studentka uci sa dobre, ale ma sklony sa riadne namazat, až tak ze straca kontrolu. Ma 23 rokov. Pod parou chodila z akcii uz od 18 rokov.No za poslednyxch 4 mesiacov ju doviedla domov 2xpolicia, Nasli ju vytuhnutu na ulici. Ma taku partiu kde asi piju vsetci. Doma uz nebýva . Je v podnájme. Snazim s nou byt stale v kontakte. No ma pocit ze moj zaujem je len kontrola ci je triezva. Vecer ju aj tak nekontrolujem. Osobne si myslim ze je zavisla. Ale ona bagatelizuje. Isty cas sa aj snazi nepit ,ale potom sa zresetuje a neplni si povinosti. Co ja mozem urobit?

  20. Miro 30. 07. 2011, 14:45

    katarina nepoteším vás. v podstate ste bezmocná. môžete si s ňou vážne pohovoriť, odporučiť jej liečbu, alebo nezáväznú návštevu skupiny anonymní alkoholici. ale to je tak asi všetko. je dospelá a ak jej alkohol chutí, sama sa nebude veľmi hnať niečo s tým robiť. Akokoľvek jej budete “kázať” do života, aj tak si spraví po svojom. Je škoda, že sme tak bezmocní, keď niekto blízky pije

  21. slavka 15. 08. 2011, 14:12

    ja mam problem s manzelom, ktory sa sice ambulantne lieci v at centre, ale hospitalizaciu odmieta. mame 5rocne dvojicky a je to stale dokola, som z neho unavena a psychicky vycerpana. aj zajtra mame navstevu v ambulancii a to ide, iba z donutenia, lebo som mu povedala, ze sa stahujem. najhorsie, ze on nema problem iba okolie ho otravuje a nespolupracuje a meni sa, podla neho. neviem, ci ma vyznam zostavat s nim, alebo balit kufre, kedze on si v hlave este nepripustil velky problem.

  22. Miro 15. 08. 2011, 15:03

    slavka s balením kufrov je jedna patália. ak zdvihnete kotvy a poviete že rozvod, tak to potom už musíte spraviť. keď mu takto postavíte problém, môže sa rozhodnúť, či mu rodina stojí za to, aby ovládol svoju túžbu piť. ak sa ovládať nedokáže sám, môže sa ísť liečiť a tak to ovládnuť. Ale ak bude taktizovať a získavať čas a v získanom čase ďalej piť alkohol, je to zlý signál. potom je veľmi pravdepodobné, že vám zničí život. v takej situácii je rozvod asi výhodnejšie absolvovať čím skôr. čím ste mladšia, tým väčšia čanca je ešte vytvoriť novú rodinu. poraďte sa v AT centre, tam majú viac skúseností. neporadia vám nič konkrétne (to by bolo nezodpovedné) ale dajú dobré otázky na uváženie situácie.

    no keby po návrhu na rozchod začal tvrdo abstinovať, alebo šiel na liečenie, asi si zaslúži pomoc. hlavne ak ešte nie ste v štádiu, keď sa vám protiví.

  23. slavka 16. 08. 2011, 14:32

    dakujem za odpoved. z dnesnej navstevy AT centra nebolo nic a ani zajtra nebude, lebo ma dohovoreny trening, co je pre neho prednejsie. on je fakt v pohode, smola len, ze ja nie som. mate pravdu, ze ziskava cas a taktizuje. tak uvidime, co bude a kedy bude. dakujem za radu a ozvem sa, co nove

  24. ivona 23. 08. 2011, 20:11

    bože ako to tak vsetko tu čitam, ako keby to bolo aj o mne, co mate nove slavka? mne radil miro ultimatum, no musim nazbierat na to silu aby som uz potom necuvla, trapi ma to ze po večeroch a aj cez den vysedava v krčme, niekdey plačem, potom ma boli hlava, mavam migreny,neviem či mi manzel stoji za to, neviem asi vyhladam psychologa lebo nakoniec zostam s toho na hlavu ako sa to toči stale dookola.

  25. Miro 23. 08. 2011, 20:34

    ivona ak ide o migrénu, treba to riešiť, existujú lieky, ktoré môžu pomôcť. ale aj príčinu nezaškodí skúmať. psychológ je dobrý nápad…

    inak ultimátum je univerzálna rada pri alkoholizme. alkoholik chce piť. rodina nechce aby pil. alkoholizmus je choroba. rodina je voči tomu bezmocná. to je šach mat. ak rodina pitie trpí, alebo kompenzuje, tak ho tým posilní… viem. šialené.

  26. Lures 19. 09. 2011, 13:16

    Dobrý deň.

    Prosím o radu. Moja mama pije uz viac ako 12 rokov. az nedávno sme ju dostali na liečenie, bola tam len mesiac. Bola to skor taka odvykacia kúra. dnes bola v zamestnaní, po mesiaci, no uz bolo vidiet, ze je z toho nervozna, nestíha, a mala som miestami pocit, ze má vypité, ale nechcela som ju obvinovať. slubili sme si celá rodina, ze ju teraz budeme podporovať, no je to ťažké. Chcem sa opýtať, ci je možné umiestniť závislých alkoholikov do nejakého zariadenia na dlhší čas, potom aby bola znova doma a znova naspať…. v zamestnaní dlho nevydrží a samu ju doma nechávať nemozme. Kedze kazdý potrebujeme chodiť do prace a prácu máme stálu, je nemožné ju nonstop kontrolovať. Prosím, poradte mi. dakujem.

  27. doktor 29. 11. 2011, 20:09

    mam dobreho kamoša ktory si nechce priznať že je alkoholik pije tajne doma,skryva si alkohol a tvari sa že je to normalne potrebujem radu ako ho dostať na prve vyšetrenie,alebo ako mam začať naplanovať mu nejakeho psychologa? prosim poraďťe

  28. nika 19. 12. 2011, 16:41

    mam otca ktori pije a ked pride domov nachadza si nieco na moju mamu krici na nu a robi jej sceny poradte co mam urobyt?

  29. Miro 19. 12. 2011, 16:48

    nika ak máte 18 tak sa osamostatniť. Ak menej, požiadať o pomoc mamu, aby to netrpela. ak sa bojí, tak neviem poradiť.

  30. Ervin 02. 01. 2012, 11:01

    dobrý deň mam otca ktorý pije už pomerne často a mne a mojej mame to už dost lezie na nervy…mama sa velmi hada ohladne toho že je stále iba “ožratý” zo strany syna čiže mna mi je to velmi neprijemné sa pozerat na otca ktoreho podstate vačšinu vidim iba opiteho kedže sa často nenachadzam doma ..mama mu už vyhrožovala aj rozvodom a stále si melie iba to svoje ako nema problemy s alkoholom a ostatné veci okolo toho..mohol by som prosim vas dostať na toto odpoveĎ lebo zo strany syna mi to už dost lezie na nervy a nezdržiavam sa vobec doma radšej u kamoša alebo ked nieje otec doma..pozitiva ktore sú nikdy nam neubližil a bolo by to naposledy čo by sa mojej mami chytil chcem by som teda požiadať o odpoveď velmi vam Ďakujem :)

  31. Miro 03. 01. 2012, 06:25

    Ervin ak je taká možnosť vyhýbať sa pobytu doma je najlepšie riešenie. Otca nezmeníte a mama je možno spoluzávislá (psychicky) na vystrájaní alkoholika, takže najlepšie čo spravíte ak budete žiť svoj život bez alkoholu. Nemyslím, že viete nejako pomôcť. Odpojte sa. S mamou sa stretávajte inde. Keby to otcovi vadilo, môže prestať piť a určite sa zas vrátite.

  32. Andrea 10. 01. 2012, 14:12

    Dobrý deň,

    potrebujem pomoc a neviem, kde ju mám hľadať. Mám 65 ročného otca – alkoholika, pije prakticky celý život. V posledných rokoch začína byť celá situácia s ním neúnosná, pije tri týždne v kuse, potom má týždeň prestávku, a zase dookola. Denne vypije 3/4 l vodky plus 6 pív. Je strašne zlý, sústavne nám, mne – ja mám 42 rokov, a bratovi – 34 rokov , niečo vyčíta, nahlas vykrikuje, vulgárne nám nadáva, je agresívny, búcha, vydáva neartikulovateľné zvuky, stále musí byť podľa neho, kým ešte vládze, alkohol si kúpi sám, ale potom mu musím kupovať ja, keby som mu nedoniesla, tak je ešte väščie peklo, aj keď už nemá peniaze, musím to platiť ja, vôbec ho nezaujíma, či mám. Bývame spolu v rodinnom dome, ktorý udržujeme my s mamou, on v živote nedal na inkaso, na stravu, vôbec o nič sa nestará, len aby mal čo piť a fajčiť. Keď si dovolíme mu v niečom oponovať, vyháňa nás z domu, pritom polovica je mamina, keby tam žil sám , už dávno skape od hladu a od zimy. On má dôchodok cca 260 €, neviem za čo , pretože za svoj život vystriedal možno aj sto zamestnaní, odvšadiaľ ho vyhodili za alkohol , pritom mi vždy vyčítal, že mu mepomôžem, že mu nemôžem násjť aspoň brigádu, ale lepšie bolo, keď bol bez roboty, lebo nemal peniaze na alkohol. Ale ak začal dostávať dôchodok, pobral si pôžičky z nebankoviek, ale dala mu aj Poštová banka, nespláca ich, ja som za neho vyplatila už asi 3 000 €, a zakaždým mu dajú ďalšiu, ktorú prepije, naposledy pred vianocami si vybavil 200 €, ktoré tiež prepil .Asi pred 6 rokmi sa liečil na psychyatrii, ale asi len 2 týždne, ale tomu predchádzalo pitie, potom záchvat (asi ako epileptický), potom bol v delíriu a v tom stave som ho odviezla. Potom bol chvíľu kľud. Nikdy nebol na protialkoholickom liečení, nedá sa s ním o tom baviť. Sme traja súrodenci, ja a dvaja bratia, vôbec nepijeme, sme zamestnaní, zodpovední, spoľahliví. Mama je na dôchodku, ale ešte chodí pracovať do Nemecka, mesiac je tam, mesiac je doma, aspoň ona si oddýchne od neho . Tatko celé noci vyčíňa,vykrikuje, nevyspíme sa, ráno ideme do práce, a to často tŕpnem, čo je doma, či nezapáli niečo. Mladší brat začína byť z toho psychicky dosť zle, bojím sa, že to už nezvládne a niečo spraví, či sebe , alebo jemu. Ja sa ako tak držím, mám 2 deti, muž bol tiež alkoholik, s ktorým som sa rozviedla v 2007 a v 2008 zomrel. Ale táto situácia doma sa už nedá zvládať, sme dospelí ľudia a nevieme si dať rady s jedným tyranom, psychopatom, to ani nie je človek, ale netvor, diabol, jeho súrodenci tiež boli takí, jeden zomrel ako 50 ročný upil sa k smrti, druhý 56 ročný má rakovinu hrtana. On, čo z nich najviac pije, ešte žije, nič také vážne mu nie je a psychicky nás týra . Prosím Vás, ako dlho môže vydržať jeden organizmus takého nadmerné dlhodobé pitie ? On nás ešte prežije, pretože nás psychicky zničí a utýra. Prosím Vás o nejakú radu, alebo pomoc.

  33. Miro 10. 01. 2012, 15:03

    Andrea každá rada ťažká. Ako komplex je to asi neriešiteľné. Takže poďme to rozdeliť. Je spolumajiteľom domu, čiže má miesto kde chodí. Hľadajte spôsob, ako sa tomu miestu vyhnete. Ak si nedá poradiť liečenie, voči jeho pitiu ste bezmocná a potom je zbytočné vstupovať s ním do konfliktov. Rozdeľte byty v dome, nech neprichádzate do styku, keď je opitý. Nestarajte sa o neho, neprispievajte mu. Alebo sa celkom odsťahujte. Viem, znie to tvrdo, ale z toho čo píšete ma nenapadá iné riešenie. Myslite na to, že ak vás niekto chce psychicky týrať, môže to spraviť len do tej miery, do akej mu to dovolíte. Je opitý? Znemožnite mu, aby s vami vôbec prišiel do styku.

  34. ACM 10. 01. 2012, 17:36

    Dobry den prosím vas toto neberte az tak vazne moja mama pije no velmi malo ! ale bojim sa ze to moze byt horsie. Pred par rokmi nas oputil otec a neposiela ziadne peniaze ostala na vsetko sama. Ma skvely vysoky plat. S pitim u nej to vypada asi takto z mesiaca je opita asi 3 dni obcas viac. ked je triezva je to ta najlepsia matka na sevte zaujima sa o vsetko a je velmi starostliva leze sa to troska stupnuje porade mi ako ju mam prinutit aby nepila vobec?

  35. Katarina 11. 01. 2012, 10:34

    Ahojte, ja mam velky problem, muza alkoholika, tazkeho alkoholika a ani za toho pana si neprizna, ze nieco nie je v poriadku. Neviem ako s nim pohnut. Mame tri deti a tie nase rozhovory zle znasaju. niekedy mam chut ho zadrhnut aby bol konecne pokoj!

  36. Ivett Chantti 12. 01. 2012, 15:06

    Ahoj,mam problem s mojou mladsou sestrou,pretoze je alkoholicka. Ma dve deti,ktore su v docasnej starostlivosti u jej svokrovcou. Absolvovala protialkoholicke liecenie v Zaluzi,no neuspesne,zasa do toho spadla. Rodicia nam nepomahaju uz niekolko rokov a tak som to zobrala do vlastnych ruk. Vzala som ju ku mne domov,kde bola na liekoch a skoro cele dni prespala. Boli aj dni,najma pred Vianocami,ked mi pomahala piect a aj s inymi domacimi pracami. Nasla som u mna dve prazdne flase od lacneho vina a neviem,ako k nim prisla,kedze je v uplne inom meste od svojich “kamaratov” a nema ziadne peniaze,kedze vsetko ide na deti. Chcem jej pomoct a neviem ako. Chcem,aby si nasla pracu a byvanie,iba tak jej daju deti spat. Samozrejme musi uspesne abstinovat. Niekedy vidim,ze sa velmi snazi,niekedy vidim,ze jej to je lahostajne. Co mam robit a ako na nu? hadky neplatia,je dost agresivna. Vysvetlit si tiez neda nic,lebo to skonci aj tak s hadkou. Poradite mi niekto?

  37. Miro 12. 01. 2012, 15:26

    Ivett asi neporadí. buď budete ťahať život za ňu (s čím zrejme počíta) alebo sa o ňu nestarajte. ak sa rozhodne piť, máš málo možností, ako v tom zabrániť dlhodobo.

    inými slovami. ona chce A a vy chcete aby chcela B.

  38. lusi 24. 02. 2012, 22:12

    no ja mam problem s mojou sestrou a jej muzom uz druhy rok skoro v kuse je naliata v alkohole vinimka ked ide do prace vtedy nepije ma kopec dlhov on nechce n*ikde robyt ona je z neho psychicky na dne on si z toho nic neroby sestra vobec nikoho nepocuva chceme jej pomoct aby isla od neho prec lebo par krat ju aj zbil ale ona nie vraj ho lubi este je jedno stastie ze spolu nemaju deti oni si ani neuvedomuju ze z nich je uz aj cela rodina psychicky na dne ale ju to vobec netrapy a jeho taktiez sak zena zaroby peniaze a on si moze cely den popijat a lenosit a ked mu zena nahodou peniaze nechce dat tak je zle nedobre alebo v horsom pripade je ze piju spolocne az do bezvedomia

  39. Anina 26. 03. 2012, 22:08

    Ahoj.Dnes som si uvedomila,ze mam asi problem.Moj muz je asi alkoholik.Je doma skoro styri mesiace,lebo mal uraz.Predtym pil prilezitostne, obcas si zasiel na pivo s kamaratmi.Odkedy je doma, popijal denne doma sam alebo vecer ponukal aj mna.Bolo to ale denne a mne to zacalo vadit.Vycitala som mu to,hoci nepocitala som s tym,ze by som uspela.On bol totiz vzdy velmi povysenecky a despoticky.V poslednom case som si uvedomila, ze sa u nas menej vecerami popija, ale s odstupom casu som si vsimla, ze mojmu muzovi sa pletie jazyk, ked sa prave “pokusa riesit rodinne problemy”.
    Pri upratovani som ponachadzala kade-tade pozastrkovane prazdne flase.Aj dnes, a ulozil sa do postele uz o 20:00,plietol sa mu jazyk ked mi vysvetloval,akej chyby sa dopustil nas dospely syn, kt.s nami nebyva.Chcela som skryt nacatu flasu, ale neviem,ci to mam urobit.Moj muz ku mne nema ziadny normalny vztah a mam pocit, ze vyhrazky typu:ked neprestanes pit,odidem;nic nevyriesia, lebo on si neprizna,ze ma problem s alkoholom.Najviac sa obavam o psychiku nasho druheho syna, ktory este studuje a potrebuje sa vracat do normalnej rodiny.Porad mi prosim, ako mam zacat riesit mozno alkoholika v zarodku a mozno uz v pokrocilom stadiu.Ani sama neviem.Nemam s alkoholizmom ziadne skusenosti.

  40. Miro 26. 03. 2012, 22:41

    Anina bratie fliaš, vylievanie… to skúsili asi všetky ženy. V podstate je to márne. V čase keď je triezvy skúste s ním o veci hovoriť. Ak si to nepripustí (čo sa dá predpokladať) tak je to zlé, lebo práve tam skončili všetky možnosti ako to môžete nejako ovplyvniť. Návyk sa tvorí ľahko a opúšťa ťažko. Ak sám nechce robiť zmeny a odmietne aj pomoc, skúste sa poradiť u psychológa alebo psychiatra. najlepšie takého, ktorý sa alkoholizmu venuje. možno príde s nejakým nápadom, alebo aspoň vás upriami na to aby ste začali chrániť samých seba.

  41. sia205 07. 05. 2012, 22:23

    Dobrý večer…možno vás nepoteším ale musím vám to napísať…môj otec je alkoholik ppred 2 rokmi bol u doktora,ktorý mu z výsledkov povedal,že pečen má v hroznom stave…začal brať lieky na pečeen,na ktoré nemohol piť..nepil 1 rok bol to úžasný otec!!!po roku šiel k lekárovi,ktorý mu povedal,že pečeň je ako nová!čo myslíte?máme to tu zase,..som zúfalá ako dcéra…chcem študovať,je to velmi ťažké v našej rodine mám ešte 3 surodencov a mamina je tiež už psychicky zúfalá…najhoršie je že neviem pomocť…:(

  42. Miro 07. 05. 2012, 22:31

    sia áno, v tom máte pravdu, bezmocnosť je to, čo spája všetky príbehy ľudí, ktorých blízki pijú…

Pridajte komentár:

Miro Veselý

Miro Veselý
Viac info: miro-vesely.sk

Kontakt:
mv@mix.sk
facebook.com/miro.vesely

...a knihy Mira Veselého inšpirované skúsenosťou...

Knihy môžete zadarmo čítať na webe, alebo si ich zakúpiť v papierovej verzii.

Web zachytka.sk bol založený 30. marca 2009. Copyright 2009 - 2012 Miro Veselý a autori článkov. Všetky práva vyhradené.

Vytlačené z webu zachytka.sk